19:00 - 21:00

Dec

14:00 - 16:00

Vi har 47 gæster og ingen medlemmer online

Sommerferie i den østsvenske skærgård med kajak og telt

Læs om Jens Arnbjørn og Sannes 1758 km med to kajakker på taget og 113 km i kajakkerne i skærgården

Sommerferie! Hvad skal vi i år?

Sverige er dejligt og der skulle jo være rig mulighed for at ro kajak i skærgården, i elve og søer, og teltet må vi slå op, næsten hvor vi lyster. Så det blev sommerens mål. SVERIGE. Men hvor????

Det er som om alle har været eller skal til skærgården nord for Göteborg, men jeg har læst at den østsvenske kyst skulle være mere mild og mere tør, så det valg gjorde vi.

Tog afsted tirsdag morgen og kørte langs sydkysten forbi Kristianstad, Karlshamn, Ronneby og Karlskrona (som også har en lille skærgård der er god til kajak), op forbi Kalmar til første stop på en dejlig lille fredelig naturcampingplads i Blankaholm der ligger mellem Oskarshamn og Vestervik.

Der var besøg af flagspætte og nattergal både morgen og aften. Og flere andre fugle der blev forsøgt fotograferet til senere genkendelse i fuglebogen. Pladsen ligger dejligt i bunden af en bugt med vand til flere gode ture ud i den nordlige del af Misterhult skærgård.

Næste dag kørte vi videre mod nord med et kort ophod i Vestervik for at besøge turistkontoret og et apotek for at få noget svenskt jungleoil. Lige nord for Gamleby drejede vi mod øst og kørte gennem Loftahammar til Hallmare camping der også ligger dejligt lige ned til vandet. En lidt turistet, campingvogns plads men vi fandt dog plads ikke så langt fra vandet til vores lille telt.

Havde bestemt at vi ville starte med et par dagsture med udgangspunkt fra pladsen for lige at fornemme farvandet, strøm, vind og bølger og få et indtryk af hvordan det der var tegnet på kortet stemte overens med virkeligheden derude mellem skærene.

Det stemte meget godt og var ikke så svært for en gammel mortér observatør at finde vej og holde rede på kortet og den virkelighed som det beskrev. Kortet var et to centimeterkort ( dvs to cm på kortet svarer til en km ude i virkeligheden) og var købt på nettet hos calazo.se, som har rigtig mange gode bøger og kort.

Vi havde to dage med dejlige ture i den indre skærgård. Så havørn flere gange. Den ene gang fløj den væk fra os og så ud som om den satte sig ned på bagsiden af den næste lille ø, men pludselig kom den i fuld fart op over træerne, og fortsatte i fuld fart, lavt, med vinden og solen i ryggen. Nok 5-800 meter, og slog pludselig et skarpt sving, svanemor nåede kun at baske et par gange med vingerne inden havørnen var på vej tilbage til øen igen med en svaneunge i fangerne. Fantastisk og perfekt timet angreb og skønt at overvære naturen i dens fulde udfoldelse.

På de to dage fandt jeg ud af at klipperne ér glatte under vandet. At nogle snævre passager der er vist på kortet er groet til i siv så man ikke længere kan ro der. At det er skønt at ligge med en kaffetår på en solvarm klippe. Og at man let glemmer tiden i et fantastisk nyt rovand.

Lørdag pakkede vi sammen i kajakkerne og tog afsted på flerdages overnatningstur. Satte kursen overvejen mod øst og roede ud til Storklappen. Den yderste ø i den del af skærgården, hvor der er et fyrtårn og en tidligere fyrvagtbolig. På vej derud så vi en sæl. Dog hugget ud i sten og lagt på et klippeskær.

Kort inden øen blev vi nærstuderet af nogle alke der fløj tæt omkring os. På øen er der en lille afskærmet havn og det er relativt nemt at komme tørskoet i land. Solskin, 26 gr. varme og ikke megen vind. Rødben, Stenvender, Kjove, terner og måger, en Rødrygget Tornskade, vipstjerter, Stor Præstekrave og mange smukke små blomster. Der kunne bruges timer med kikkert og kamera.

Men vi ville videre. Til Väderskär og slå lejr. Snoede os ind imellem skær og små øer, nogle med landgangsforbud fordi der var fuglebeskyttelsesområde og andre med små beboelser og bådgarager. Fandt en passage i en af øerne. Smalt og med lavt vand, men jeg kom over. Kort efter var der frokost med skovjordbær på den næste ubeboede lille ø. Roede fra øspids til øspids og krydsede over til Väderskär hvor vi efter lidt søgen fandt en flad men let skrånende klippe og fik slået teltet op med hjælp af sten og noget ekstra snor. Sådan en solvarm klippe holder jo helt vildt på varmen, så vi frøs ikke om natten selv om vi kun lå 4 meter fra vandet.

Sådan fortsatte de næste par dage

Drak kaffe på terrassen der gik ud over vandet ved nogle svenskrøde fiskerhuse. Havde spurgt ejeren om lov da han nu var der!  Måtte gå op til en gård nogle hundrede meter fra vandet for at hente ny forsyning af drikkevand selv om vi havde lagt ud med 16 liter til tre overnatninger. Det rakte ikke til os. Så det lille kapel fra 15-1600 tallet på Väderskär. Undersøgte de smalle gennemsejlinger vi kom i nærheden af. Rundt om masser af små og store øer. Så flere havørne. Fiskehejrer i massevis. Terner. Lappedykkere med stribede unger. Solbadende svenskere og tyskere. Fald fra elg. Puslen i krattet. Sikkert en mår. Ravne der både ses og høres.

Og ikke mange andre kajakker, en enkelt eller tre hver dag. Mange mindre motorbåde som er en nødvendighed for transport mellem øerne og fastlandet, men de sejler for det meste i sejlrenderne og enkelte tager endda farten af mens de passerer os.

Da vi roede tilbage mod campingpladsen og bilen den sidste dag blæste det mere og mere op og vi kom mere og mere ned hvor vinden fik magt. Ca 10-12 sm har det nok blæst skråt forfra de sidste 2½ km hvor Sanne måtte have en snor for ikke at bruge kræfterne på at styre men kunne koncentrere sig om at hjælpe med at komme frem og hjem til pladsen hvor vi landede i en storm af sand som vinden hvirvlede afsted. Pagajen blæste den også hen ad stranden og Sannes kajak blev gynget af vinden da vi bar den op til bilen. Min hang dog helt roligt. Meget mærkeligt!

Efter et tiltrængt bad og en pizza fra restaurangen ”bred vid” ”makken”, kørte vi igen til Blankaholm. Men vores nattergal tav helt stille. Vi kom så sent at der var lukket i receptionen men vi følte os så hjemme at vi slog os ned samme sted som sidst.

113 km på rokortet

Vi roede kun en enkelt tur der da det var blevet blæst og bygevejr. Dejlig tur langs høje stejle klipper, skovklædt stenkyst, stenbrud, blå himmel og hvide skyer. Medvind. Mere og mere. Juhue. Vi kan begynde at surfe. Fedt. Hvorfor skal vi vende om nu? Det er jo lige så sjovt. Ajjj det er jo hårdt at ro den anden vej. Men ved at snige os ind i læ af hver en pynt og holde tempo og teknik over de åbne stykker med modvind gik det alligvel hjemad og vi så en sæl, en ægte levende en, mens vi stred os frem.

6 dage på vandet blev det til, og det gav 113 km på rokortet.

Vi kørte tur til Flatvarp, hvor der også kan lægges kajakker i. På den tur så vi bl.a. traner med unger, sangsvane med unger og mink. Og en smuk Poppelsommerfugl på en grusvej.

Vi var ved Klintemåla hvor der også kan lægges kajakker i. Kørte på grusveje i skønne landskaber og drak esspresso ved en solplet i skoven og fotograferede blåfugle og guldsmede og libeller ved et nærliggende lille vandhul. Besøgte Stensjö der er en uskiftet landsby og en kulturarv. Et dejligt sted med overdrev og enge, marker og skove og insekter og fugle og gamle røde gårde og staldbygninger.

Lidt uden for Vestervik er der for øvrigt en Godisaffär med over 700 slags forskelligt godis!

Det blæste og blæste, og der kom byger, så vi pakkede sammen og kørte til Øland.

Der besøgte vi Gråborg der er sveriges største forhistoriske borg med kirke ruin. Kørte ad bittesmå veje hvor der vist ikke kommer mange turister i bil. Men måske nok på cykel. Der var i hvert fald cykelruteskilte langs vejen!  Kørte forbi mange af Ølands stubmøller. Og kirker. Hvis det er der ens interesse ligger er der mange. Flotte og forskellige.

S:ta Birgittas kapel er en ruin helt ude ved kysten. Forblæst og forfalden, men  også vældig hvis man tænker på tiden det havde sin storhed. Fugleområde uden fugle. Passer ikke, der gik 5 stære mellem benene på nogle kreaturer i det fjerne.

Fandt efter flere forsøg et originalt gammelt B&B i nogle meget små hytter i Egby med en hyggelig værtinde, der nok savnede lidt selskab og nogle at snakke med. Hun kom fra Ystad, som næsten var vores mål den sidste dag.

Det er ikke sidste gang, vi har været i Sverige

Hjemturen gik via Fyledalen der ligger lidt nord for Ystad. En lang dyb dal der til tider er et eldorado for fugleiagttagelser. Lidt afhængig af årstid.

Vi så glenter. Røde glenter. Og mange af dem. Op til 15 på en gang. Og de var tæt på. Det var en fantastisk oplevelse at stå så tæt og nyde de akrobatiske flyvere der på engelsk hedder red kite. Og de flyver nærmest som en drage. Nogle gange næsten på hovedet og vrider og vender sig i luften. Fantastisk.

Sverige er et fantastisk land uanset vejrlig og uanset om man er rutineret kajakroer og går op i EPP 2, 3 eller 4. Selv næsten nybegyndere kan finde godt og sikkert rovand med utrolige og anderledes oplevelser end  derhjemme i den hjemlige andedam.

Eneste forudsætning er beskrevet på en turinvitation der var sat op i Klintemåla. Sund fornuft og omtanke.

Overstiger vejret eller farvandet ens evner eller tro på sig selv, så er det bare at blive på land og udforske naturen og kulturen. Eller finde nogle mindre søer og elve at ro på hvis det blæser for meget på kysten.

Det er ingen skam at sige, jeg kan ”nok ikke” det her. Pga vejr eller udstyr eller dagsform. Det er derimod en skam at sige, jeg kan ”nok godt” det her. Og så komme galt afsted i forsøget.

Allemandsretten giver ikke kun ret til at...... men også ansvar for at...... Og det kan du læse mere om på nettet eller i foldere fra turistkontorerne.