19:00 - 21:00

14:00 - 16:00

Vi har 39 gæster og ingen medlemmer online

Middelfart – et overset kajaksted

Læs Nina Stentebjerg-Hansens beretning om Bente, Erling, Nina & Uffes tur i pinsen 2016

Dag 1

Billede 1

Lillebælt er et fremragende rosted, da der er mange muligheder for at ro afhængigt af vind og vejr. Afstanden er også til at overse – ca. en time tager det at køre med kajakker på taget til Middelfart.

Vi startede i bunden af Gamborg Fjord ved Føns søsportsklub. Indgangen til stedet er lidt svær at finde, men hold øje med 2 opretstående pagajer, som viser indgangen. Her er bro til isætning og siddeplads.

Billede 2 Gamborg Fjord

Turen i Gamborg fjord roes afhængigt af vind og vejr på nordsiden eller sydsiden. Sydsiden går hele vejen ind til Middelfart og er ca. 10 km. Vi tog nordsiden langs halvøen Fønsskov og krydsede via Fænø til Middelfart. Vinden var ikke lige til en tur rundt om Fænø den dag. Fænø rundt er en tur a la Thurø rundt på 13 km, som kan suppleres med Fænø kalv i stille vejr.  Øen er privatejet, så man kan gå i land ved kysten men så heller ikke mere. Vær opmærksom på voldsomme vanddybder på nordsiden af Fænø helt ned til 70m’s dybde. For nogen kan det i sig selv være angstprovokerende.

Turen langs kysten ved Hindgavl halvøen forbi restauranten Fænøsund og Hotel Sixtus er smuk på denne årstid.

Billede 3

Fænøsund ligner en kulisse fra badehotellet og serverer dejlig mad. Hotel Sixtus ligger helt ud til vandet og er et flot overnatningssted.

Vi fortsætter forbi Middelfart sindssygehospital opført i 1888, hvor patienterne fik ro og regelmæssighed udover den smukke beliggenhed ned til vandet. I dag er det lukket, men her er stadig et museum fra tiden.

Ved Middelfart kajakklub: Strømmen ser vi en fin anordning, som gør det let at komme op og i en kajak, hvis der er problemer med det fysiske eller kræfterne mangler.

På tilbagevejen ad sydsiden mod bunden af Gamborg fjord når vi lige i læ inden regnen under en omvendt robåd. Men vi slipper ikke – en time i silende regn ind til Gamborg og forbi Svinø, kendt for tidligere tiders marsvinejagt, inden vi når udgangspunktet meget våde.

Dag 2 Kolding Fjord

Billede 4

Vinden driller stadig, så vi kører til Kolding Fjord og sætter kajakkerne i vand ved siden af Trapholt. Her er roligt langs fjorden og vi starter turen ud af fjorden forbi Hotel Koldingfjord, små og store sommerhuse ved kysten inden vi ender ved det Internationale spejdercenteret ved Houens odde, som er Nordeuropas største spejdercenter. Odden blev købt i 1947 af spejderne og hele området bærer spejderpræg.

Billede 5 Kolding kajakklub

Retur igen mod Kolding forbi nye strandvillaer, en ucharmerende industrihavn og 2 km.  ind i Kolding å, hvor vi går i land ved Kolding Kajakklub (Trundholmsgade 20). Heldigvis møder vi en fra klubben og kommer ind i varmen, hvor vi kan spise vores madpakker. En imponerende kajakklub i lidt kedelige omgivelser.

Vi kunne have fortsat nogle km. Videre op af Kolding å forbi byen og ind i land indtil broen ved plovfuren, men skulle tilbage til bilerne og hotellet.

Sidste dag

Hotel Park

Sidste dag tog vi ud fra Houens odde i håb om at når ind i Gudsø vig, men måtte opgive pga. blæsten krydsede. Istedet roede vi rundt om øerne Kidholme, som er en privatejet ø med mange ynglefugle og lavt vand. Vi sluttede turen i Eltang vig.

Vi overnattede 2 nætter på Hotel Park i Middelfart – normalt mest et kursussted, så der var fredeligt i pinsen. Et sted med god plads på værelserne og gratis kaffe/te, frugt og softice hele dagen.  Hotellet ligger tæt på banen og bymidten, og er et fint gammelt sted at være.