Grunduddannelsen

Hvad tilbyder vi dig som begynder?Sidste øjeblik

1. Vi tilbyder dig en meget grundig instruktion i sikkerhed i forbindelse med kajakroning, ro-teknik og håndtering af udstyret, bjergning af dig selv og kajakken, makkerhjælp m.v.

2. Med Troense kajakklubs grunduddannelse, kan du ro i alle klubbens havkajakker. Ud over vores grunduddannelse, vil der være mulighed for at tage et IPP2 bevis, ved gennemførelse af hele kurset og hvis instuktøren finder dig klar til en IPP niveau 2.

3. Klubben råder over et stort antal kajakker af forskellig sværhedsgrad, pagajer og svømmeveste, så det eneste du behøver for at komme i gang er almindeligt sportstøj til udendørs brug.

Hvad forventer vi af dig som begynder?

1. At du kan svømme mindst 600 m. Som dokumentation skal du have aflagt svømmeprøve inden instruktionsforløbet påbegyndes. Du kan tage svømmeprøven Svendborg Svømmeland, Ryttervej 70, ved henvendelse til personalet, der også udsteder beviset. Dette skal medbringes den første dag i grunduddannelsen.

2. At du er indstillet på at bidrage til klubben, både praktisk og socialt. Klubben er udelukkende baseret på medlemmernes deltagelse og engagement, uanset om det er praktiske ting som reparation af kajakker, rengøring eller planlægning af sociale aktiviteter.

Instruktionen er baseret på frivilligt arbejdende instruktører, der selv er aktive roere. Det er derfor vigtigt, at du kan deltage i alle de planlagte aktiviteter, da vi desværre ikke har mulighed for at lave særligt tilrettelagte forløb udover det planlagte.

Der vil være max. 12 deltagere på begynderholdene. Der er uddannede instruktører og hjælpere ved hver instruktion.

Indholdet i uddannelsen

Instruktør

Alle, der deltager i Troense Kajakklubs grunduddannelse i kajak, modtager et kursusbevis.

Uddannelsen starter i svømmehallen med instruktion og afprøvning af entringer i kajak(kun for forårsholdet).

Deltagerne skal her medbringe et svømmebevis på 600 m frisvømning. Dette kan erhverves ved henvendelse til en livredder i en svømmehal.

Kursusindhold:

• Instruktion i håndtering af kajak på vandet og på land, herunder
      • Lægge til og sætte i fra bro og kyst
      • Lave entring med makkerhjælp
      • Tømme en kajak
      • Afprøve forskellige typer af kajakker
  • Gennemgang af roteknik, pagajføring.
  • Teoretisk og praktisk gennemgang af kroppens funktion under roning.
  • Udstrækning efter roning.
  • Teoretisk gennemgang af kuldes og varmes betydning for kroppen.
  • Teoretisk gennemgang af vinds, bølgers og strøms betydning.
  • Roerfaring på Svendborgsund.
  • Gennemgang af sikkerhedsregler og låneregler for klubgrej.

Ønsker du yderligere information, kan du kontakte:

Jens Anton Mogensen via mail eller på tlf.: 91157523.